Позакласна робота

Турнір для 6 класів

Стародавній Єгипет, держави Азії, Стародавня Греція.

Умови гри:   з учнів 6 – х класів  формуються команди(4 – 5 учнів). Представники команд мають сигнальні знаки (світлофор 0, 2 – 3 листки паперу, ручки, олівці. Діти одягнені в одяг тогочасних мешканців давніх цивілізацій, готують тетралізований епізод, в якому беруть участь міфічні герої Стародавньої Греції.

Обладнання:            конверти з жеребками, годинник, сигнальний музичний прилад(нап. З електроного годиника), конверти з запитаннями, таємний ящик(картона коробка) на дошці карти стародавньої Греції Єгипту, Азії, малюнки учнів, схеми битв, ребуси, кросворди. У грі  беруть участь 4 команди, ведучий, асистенти ведучого: 1- й слідкує за часом, натискає сигнал попередження про закінчення виділеного часу, 2 – й слідкує за сигналами, які подають учасники гри(яка команда перша), 3 – й і 4 –й рахують кількість набраних балів.

Ведучий: сьогодні ми розпочинаємо тиждень історії, який фактично розпочався з конкурсу газет на історичну тематику, кросвордів, ребусів. Кожного дня  протягом тижня будуть проведені різні заходи. От і сьогодні ми проведемо історичну гру – турнір для учнів 6 – х класів, в якій будуть використані елементи гри «Що? Де? Коли?» та «Брейн – ригн»

            Прошу представників команд вийти для жеребкування, щоб визначити послідовність змагання команд. Останій тур відбудеться між командами, які набрали найбільшу кількість балів.

 Прошу зайняти команди свої місця, а комісії стежити за костюмами  учасників.

            Ведучий : У мене 4 конверти із запитаннями. По черзі представники команд витягують конверти у яких знаходяться номери запитань або таємний ящик. На роздуми відводиться різна кількість хвилин( від 1 до 3 хв.) оцінюють кожне запитання балами – від 1 до 3. Асистент подає сигнальний знак який буде попереджувати вас про швидке закінчення  відведеного часу. Яка з команд ще до закінчення часу знайде відповідь подає сигнальний знак. За швидкіфсть і за правельність відповіді дадається 1 бал. В разі неправельної відповіді команда, підняла першою сигнальний знак але відповіла неправильно отримує 0 балів. Друга команда продовжує думати до закінчення часу. В кінці турніру команди  представляють міфічних героїв(невелички сценки з різних міфів Стародавньої Греції)

Гра починається.

Запитання 1.(1 бал – 1 хв)

Виникнення землеробства та скотарства було великою подією в історії людства. З’явилися нові рослинні культури. Їх у природі раніше  не існувало. З’явилися нові тварини – свійські. Їх теж було виведено людиною. Засіваючи щороку землю, доглядаючи худобу, люди стали створювати продукти харчування. Тому, цей період називається……….(відтворюючий)

Запитання 2.(1 бал – 1 хв)

В Європі довго не згадувалося про існування Давньоєгипетської цивілізації. Початок її вивчення  пов’язаний з іменем видатного французького полководця. Якого?..........(Наполеона)

Запитання 3.(1 бал – 1 хв)

Цінь Ші – Хуанді не обмежився завоюванням семи царств і розширив межі своєї держави завоюваннями інших народів. Саме за часів його правління було здійснене грандіозне будівництво. Щоб захистити імперію з півночі від кочовників імператор наказує збудувати гігантську будову. Що це за будова?...........( Велика китайська стіна)

Таємничий ящик.

В цьому ящику знаходиться копія винаходу греків, без якого греки не здобули б перемоги над Троєю………(Кінь)

Підбиваються підсумки команда, яка набрала менше балів займає місце глядачів.

ІІ. Тур.

Запитання 1.(2 бал – 2 хв)

Єгиптяни, як ми знаємо писали знаками, які називаються ієрогліфами. Тривалий час письмо єгиптян немогли розшифрувати. Якому фр. Вченому вдалося розшифрувати знаки? Напишіть слово «Україна» українськими знаками, але граматикою єгиптян……….(Жан Франсуа Шампольон, КНР(єгиптяни голосні знаки пропускали на письмі)

Запитанняя 2(3 бал. – 3 хв)

Користуючись підручником.  На території України давніх цивілізацій не було тому, що жителі, які селилися тут вели кочовий спосіб життя, але і в людей, які більшу частину життя проводили в дорозі, були священі місця. Як називалися ці місця в  в прямому і переносному значенні…….(курган – своєрідний храм)

Запитання 3.Чому греки не могли використовувати досвід народу Сходу? Ось  що говорить китайська мудрість: «Візьму лопату замість хмари, побудую канал замість дощу, тут і поливка, і удобрення. Довшим буде мій колос!»(грунт був мало придатний для землеробства річок великих, від яких можна було прокопати канал, теж не було)

Таємничий ящик(зроблено макет міфічкого героя, для якого Дедал  за наказом царя Міноса збудував палац – лабіринт)…………(Мінотавр)

Залишається команда, яка набрала більше балів.

ІІІ тур

Запитання 1.(1 бал – 1 хв)Один з англійських вчених розвив наукову теорію, яка стверджує поетапний розвиток життя на землі від простих до складних, назвіть призвище та ім’я вченого…………(Чарлз Дарвін)

Запитання 2.(3 бал – 3 хв)Шумерські та вавілонські математики вели досить складні рахунки. Згодом вони  відкрили  теорему Піфагора. Деякими давніми способами ми користуємося і зараз. Якими способами? Для цього взяти приклади та предмети(на столі лежать 2 циркулі, 2 лінійки, калькулятори, 2 годиники) ……(циркулі – щоб намалювати коло, годиник так, як шумерські вчені поділили 1 год. – 60 хв)

Запитання 3.(1 бал – 1 хв)Ця реоігія має багато прихильників, і її назву пов’язують з іменем Будди. Назвіть справжнє ім’я цієї людини?...... підказка (кожній з команд надається листок, де є набір букв, які допоможуть скласти ім’я Будди  наприклад:  Гуматао(Гаутома)

Таємний ящик.Знаходиться пакет винаходу греків, без якого вони не могли прожити, спілкуватися з жителями інших країн…………(кораблик)

IV тур.

Змагаються команди які набрали більшість балів.

Запитання 1.(1 бал – 1 хв)В одній із вивчених нами цивілізацій населення поділялося на замкнені групи людей, що ріднилися між собою соціальним станом і належність до яких визначалася з дня народження. Як називається ці групи? Про яку країну на сучасному етапі йде мова?   ……………(Варни – Індія)

Запитання 2.(1 бал – 1 хв)Згідно з християнською релігією світ був створений Богом, і про це розповідається в Біблії, але там немає вказівки, коли це сталося. Церковні вчені встановили, що світ було створено 5508р.нове літописання було введено в Росії за наказом Петра І у 1700р. вирахуйте коли на руську землю за новим часом напали половці. В літописі названо 6576році……..

(6576 – 5508= 1066р.. на Русь напали половці)

Запитання 3.(2 бал – 3 хв)Наприкінці 19 ст. видатний український архіолог Вікеннтій Хвойко розкопав давнє поселення. Він дослідив глиняні житла, різноманітний яскравий посуд, знаряддя праці. Всі ці історичні джерела свідчать, що в Україні існувало поселення де за довго до виникнення Київської Русі. Вчені наз. цю культуру……….Тріпільська культура)

 

Таємничий ящик.(1бал – 1 хв.У нашому ящику знаходиться річ, за допомогою якої Тесей знайшов вихід із лабіринту(клубок ниток)

Підбиваються підсумки. Інсценування :сценка із міфів Стародавньої Греції.Команда переможець нагороджується  

 

Круглий стіл

Тема: Права дитини. Чи порушуються вони? 

Мета:

Ø   виховувати в учнів розуміння важливості прийняття ООН та закріплених у  Конвенції прав дитини, необхідності особливого, турботливого ставлення до дітей;

Ø  розвивати в учнів уяву, мислення, вміння поставити себе на місце іншого;

Ø  формувати вміння грамотно висловлювати свої думки, аргументуючи їх;

Ø  виховувати активну життєву позицію.

 

Наочність: виставка публікацій « Права і ми», фотовиставка «Світ очима дітей»(малюнки дітей)

Лунає пісня «Сонячне коло»

На моніторі висвічується тема круглого столу, потім слайд № 1 «Дитинство»

Вчитель: Дитинство — найважливіший період в житті людини. Саме в цей період вона формується фізично, психологічно, інтелектуально, набуваючи уcix  необхідних знань, умінь і навичок. У переважній більшості випадків якість дитячих років визначає якість усього подальшого свідомого життя людини. Травми, якого б характеру вони не були, залишають свій слід, який часто неможливо стерти, і породжують пізніше такі хвороби суспільства як наркоманія, проституція, злочинність, насильство.   

Вислів «Діти — наше майбутнє» аж ніяк не є просто красивою фразою. Доля будь-якої спільноти, нації, держави в майбутньому залежить від того, якою буде якість людей, котрі населятимуть її. Інвестиції, вкладені у дитинство, ніколи не завдадуть збитків — вони повернуться суспільству сторицею.

Саме тому міжнародне співтовариство в особі ООН вже кілька десятиліть працює над тим, щоб створити дітям усього світу якнайкращі умови життя і всебічного повноцінного розвитку. Наслідком цієї праці став ряд міжнародних документів надзвичайної ваги, що стосуються прав дитини і забезпечення виживання, захисту, розвитку дітей.

 

Виступи учнів

Висвітлюється на моніторі слайд № 2 «Конвенція про права дитини»

 

Учень: Відомо, що до прийняття Конвенції про права дитини цивілізований світ йшов довго: у 1959 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини; ще раніше, у 1948 р. — Всесвітню декларацію прав людини; у 1924 р. Ліга націй прийняла Женевську декларацію прав дитини. Ідея прав людини народилася ще в 18 столітті. Треба було два сторіччя, щоб людина зважилася наділити правами свою дитину.

Великий вплив у підготовці громадськості до прийняття даних рішень зробила течія вільного виховання. Можна сказати, що саме представники даного педагогічного напряму першими підняли цю проблему, стали першими захисниками самої ідеї прав дитини. Чому? Здавалося б, відповідь проста. Представники вільного виховання вимагали визнання кожної дитини самостійною особистістю і декларували її право на вільний розвиток, що відповідає її природі. Але такого пояснення недостатньо. Цьому були і більш вагомі причини:

По-перше, вільне виховання відкрило суспільству проблему дитинства. Першим був Ж.-Ж. Руссо зі своїм знаменитим «Природа бажає, щоб діти були дітьми, перш ніж стати дорослими». Так було проголошене перше право дитини: бути дитиною, виявляти свою дитячу природу, жити, думати, бачити світ, поводитися як дитина.

Тоді ж, на початку ХХ століття, ідея прав дитини зайняла міцні позиції у вільній педагогіці Європи. Двадцяте сторіччя в педагогіці було відкрито книгою відомої шведської діячки жіночого руху Еллен Кей «Століття дитини». Книга стала символом і маніфестом нової педагогіки. Кей проголошувала кілька природних прав дитини: право на недоліки, право на недоторканість внутрішнього світу, право на вибір батьків. Хвилю здивування викликала заява Кей з приводу права дітей вибирати батьків. Але Кей не розраховувала на буквальне трактування даного права. Під ним вона мала на увазі право дитини народжуватися здоровою і бажаною, у результаті любові. Воля жінки, на думку Кей, закінчується там, де починається воля її дитини», — писала вона. Це закон природи, з яким доведеться рахуватися суспільству. Для цього суспільство повинне створити законодавство по охороні материнства і дитинства, про регулювання жіночої праці. Заради права дітей можна і треба обмежувати права жінки.

Німецький педагог Людвіг Гурліт займався проблемою прав дітей з погляду педагогіки. До найважливішого він відносив право дитини на самостійність у житті, право на прояв власного характеру, право на переконання і свободу слова.

Учень: Минуло вже чимало років, як Україна приєдналася до Міжнародної Конвенції про права дитини. За ці роки багато зроблено для розробки законів, що охороняють і реалізують права дітей у різних сферах громадського життя.

Загальна декларація прав людини починається з визнання рівних і невід’ємних прав всіх людей з моменту народження. Саме завдяки здійсненню прав і свобод виявляється унікальність особистості, розкриваються творчі здібності та можливості кожної людини. Майбутнє кожної нації і людства в цілому потенційно залежить від підростаючого покоління, тому забезпечення і захист прав дітей є основною задачею сучасності, у вирішенні якої повинне бути зацікавлене усе світове співтовариство.

Одним з найважливіших досягнень і вагомим результатом дії міжнародної системи захисту прав людини є не тільки визнання міжнародним співтовариством факту, що дитина, через її фізичну і розумову незрілість має потребу в спеціальній охороні і турботі, включаючи належний правовий захист, як до, так і після народження.

Цей принцип, проголошений у Декларації прав дитини, одержав свій розвиток у день 30-річчя Декларації, коли 20 листопада 1989 р. на сесії Генеральної Асамблеї була прийнята Конвенція про права дитини. Конвенція стала першим широко визнаним міжнародним документом, у якому права дитини придбали силу норм договірного права. Основна посилка Конвенції про права дитини полягає в тому, що дитина народжується з властивими усім людям правами.

Конвенція містить у собі, чотири основних постулати:

ü  діти, незалежно від кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного, етнічного чи соціального походження, економічного і фізичного стану, будь-якого іншого статусу дитини, чи її батьків, не повинні піддаватися дискримінації;

ü  діти мають право на виживання і розвиток у всіх аспектах їхнього життя, таких, як фізичний, емоційний, психічний, пізнавальний, соціальний і культурний;

ü  найважливіші інтереси дитини повинні враховуватися при прийнятті дій, що мають безпосереднє відношення до дитини. Цього повинні дотримуватися як уряди, адміністративні і юридичі органи, так і батьки при прийнятті того чи іншого рішення;

ü  діти повинні сприйматися як активні учасники усього, що стосується їхнього життя, і бути цілком вільні у вираженні своїх думок. Вони мають право на свою думку і право на те, щоб з ними рахувалися.

 

Вчитель: Діти — дзеркало будь - якої держави, вони її майбутнє. Діти світу невинні, вразливі і залежні. Вони також цікаві, енергійні і сповнені надій. Їх час повинен бути часом радості і миру, ігор, навчання і росту. Їх життя повинно ставати більш повнокровним, поки розширюються їх перспективи і вони набувають досвіду.

Учень: Кожен день багато дітей у всьому світі перебувають в небезпеці, яка перешкоджає їх ростові та розвитку. Вони терплять незчисленні страждання, стаючи жертвами війни та насильства, расової дискримінації, апартеїду, агресії, іноземної окупації, стаючи біженцями і переміщеними дітьми, вимушеними залишати свої домівки, стаючи інвалідами чи жертвами недобросовісності, жорстокості та експлуатації.

Кожен день мільйони дітей страждають від бід, злиднів і економічної кризи, від голоду і відсутності дому, від епідемій та неграмотності. Кожного дня 140 тисяч дітей помирають від недоїдання і хвороб, в тому числі від СНІДу, від відсутності чистої води, від поганих санітарних умов, від насідків, пов’язаних з проблемою наркоманії. На жаль, цей список можна продовжувати до безконечності.

 

Перегляд відеофільму Рішення: К.: Молодь на розпутті (фрагмент фільму «Про наркоманію»)

 

Вчитель: Тема прав дитини останнім часом є предметом активного обговорення у навчальних закладах, ЗМІ. Сьогодні ми з вами обговоримо такі питання:

1. На що я маю право?

2. Чи порушуються право дитини в сім’ї, школі, місті ?

3. Як наша держава забезпечує дотримання прав дитини? Чи існують вони у нашій країні, чи це щось ефемерне ?

 

 

 

 

Додаток

 

 

  • Виставка публікацій: «Загальна Декларація прав людини»;
  • Права дитини. Збірник документів. — Львів: Оксарт, 1995. - 112 с., іл.;
  • Конвенція про право дитини.-К.: АТ «Видавництво «Столиця», 1997.- 32 с.
  • Збірник міжнародних документів та нормативно-правових актів України з питань соціально-правового захисту дітей (частина І)/ М-во юстиції України; Редкол.:: С. Р. Станік (голова) та ін.-2-ге вид., допов.-. К., Логос, 2001.-595 с.
  • Збірник міжнародних документів та нормативно-правових актів України з питань соціально-правового захисту дітей (частина ІІ)/ М-во юстиції України; Редкол.:: С. Р. Станік (голова) та ін.-2-ге вид., допов.— К., Логос, 2001.-448 с..
  • Міністерство юстиції України. Конституція України. — (із змінами, внесеними Законом України від 8 грудня 2004 року № 2222-IV станом на 1 січня 2006 року. — К.: Український Центр Правничих Студій, 2006.-124 с.